Wat als mijn vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt ?

Vraag

Problemen van vertragingen, overboekingen … zijn eigen aan de luchtvaartsector. De luchtvaartmaatschappijen gaan zelden spontaan over tot vergoeding.  Jaarlijks wordt er in Europa een bedrag van 3 miljard EUR gewoon niet geclaimd.

Antwoord

Wat te doen bij annulatie of vertraging van je vlucht ? 

  • doe aangifte bij de reisverzekering, als je deze hebt afgesloten
  • stel het reisbureau of de reisorganisator in gebreke als je een pakketreis boekte
  • stel de luchtvaartmaatschappij in gebreke. Je kan daarvoor het Europees klachtenformulier bij vertraging of annulatie van een vlucht gebruiken. 

Waarop heb je recht ? 

Bij annulatie of vertraging van meer dan 3 uur van de vlucht, kan volgens een EG-Verordening (als vertrek vanuit de EU of aankomst in de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij) een vergoeding tussen 250 en 600 EUR toegekend worden. 
Opgelet! Als de luchtvaartmaatschappij overmacht bewijst, is er geen recht op een vergoeding.
Als je minstens 2 weken voor je vertrek werd verwittigd van de annulatie en een alternatief aangeboden kreeg, heb je geen recht op vergoeding.