Wat als mijn bagage te laat arriveert of kapot of kwijt is ?
Vraag
Dagelijks raken er op luchthavens wereldwijd 90.000 stukken bagage kwijt. In 50% van de gevallen komt dit door vluchten met een transfer. Jaarlijks gaat het om 30 tot 40 miljoen stuks bagage en 1 op de 3.000 koffers wordt niet meer terug gevonden.
Wanneer na een vlucht je bagage niet of beschadigd van de bagageband rolt, heb je recht op een vergoeding. Dit staat in het Verdrag van Montreal, dat de luchtvaartmaatschappijen moeten respecteren.
Antwoord
Wat moet je doen ?
- doe aangifte bij je reisverzekering, als je deze hebt afgesloten
- stel het reisbureau of de reisorganisator in gebreke, als je een pakketreis hebt geboekt
-
doe aangifte aan de balie Lost & Found van de luchthaven of vul zo snel mogelijk een PIR-formulier in (online via de site van de luchtvaartmaatschappij)
PIR betekent Property Irregularity Report. Met dit formulier kun je een klacht indienen.
Is je bagage kwijt? Dan kan de luchtvaartmaatschappij hiermee gaan zoeken naar de bagage.
Is je bagage beschadigd? Dan kun je met dit formulier aangeven wat er beschadigd is .
Waar heb je recht op ?
Bij beschadiging of verlies van de bagage, kan volgens het “Verdrag van Montreal” voor alle EU-lidstaten een vergoeding van 1131 BTR (+/- 1.260,00 EUR) per passagier toegekend worden.
Om vergoeding te verkrijgen volgens het “Verdrag van Montreal” moet je volgende termijnen respecteren:
- bij schade aan bagage: onmiddellijk als de vaststelling gebeurt bij afhaling of binnen de 7 dagen als de vaststelling bij opening gebeurt
- als de bagage later wordt teruggevonden: binnen de 21 dagen.