Hoe organiseer ik een actie op sociale media?

Vraag

Je ziet het geregeld voorbijkomen op je Facebook-nieuwsoverzicht. Door te “liken” en te delen kan je allerhande winnen…

Om je bedrijf onder de aandacht te brengen, wil je misschien op je professionele Facebookpagina ook zo’n wedstrijd organiseren. Inzet van de wedstrijd: een restaurantbezoek . Je hebt een mooie foto klaar van een vrolijk koppel aan een tafeltje in het gekozen restaurant. Die wil je posten met volgende tekst:  ‘like de pagina van ons kantoor, like deze foto, deel de actie en win!’ Het diner voor 2 zal onder de deelnemers worden verloot.

Een dergelijke leuk bedoelde actie is aan heel wat regelgeving gebonden.Er zijn enerzijds de richtlijnen van de verschillende sociale media. Facebook, Twitter en Pinterest hebben hun eigen terms of use.  En anderzijds is er nationale wetgeving waarmee je rekening moet houden. 

Antwoord

Facebook

In de Facebook-guidelines  kan je het volgende lezen:  “ Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties.  Bijvoorbeeld: “deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is niet toegestaan. “

Facebook aanziet wedstrijden en loterijen als “promoties”. De oproep “Deel deze actie en win!” waarvan je in het voorbeeld gebruik wil maken, is dus niet toegelaten.

Verder verbieden de guidelines om aan klanten te vragen zich te taggen in een foto waar ze zelf niet op staan.

Als je deze regels overtreedt, loop je het risico dat Facebook je pagina offline haalt.

Wat Facebook wél toelaat en hoe je dus wel een wedstrijd kan organiseren, is aan je klanten vragen om je pagina te “liken” en te reageren op geposte  berichten of foto’s.  Ook mag je aan je klanten vragen om je een privé-bericht te sturen of iets op je pagina te posten.

Om terug te grijpen naar het voorbeeld in de inleiding,  kan je dus zonder probleem de foto van het koppeltje op restaurant posten. Je kan dan vragen hierop zo origineel mogelijk te reageren. De meest gelikete reactie wint de restaurantbon.

Of je kan  je klanten vragen om een foto van hun favoriete dessert  te maken en dat op de tijdlijn van je kantoor laten posten. De foto die dan de meeste likes krijgt, wint het restaurantbezoek.

Als je  een wedstrijd organiseert, vraagt Facebook je om aan de deelnemers duidelijk mee te delen dat zij op geen enkele manier aansprakelijk gehouden kan worden voor de wedstrijd. Dit vermeld je daarom  best in het wedstrijdreglement.

Verder legt Facebook de verantwoordelijkheid voor het naleven van andere toepasselijke wetgeving bij de organisator zelf.

Nationale wetgeving

In België moet je rekening houden met een heel arsenaal aan wetgeving:

  • de wet op de kansspelen
  • de wet op de loterijen
  • de wet op consumentenbescherming
  • en de privacywet.

Je zorgt er best voor dat je wedstrijd niet kan beschouwd worden als een verboden kansspel of als een streng gereglementeerde loterij of tombola. Dat doe je door je aan een aantal basisregels te houden.

Om niet onder de wet op de loterijen te vallen, is het van belang dat de uitkomst van de wedstrijd niet van toeval afhangt. Dus niet lukraak een winnaar loten, maar het laten afhangen van een kennis- of behendigheidsproef. “De meest originele reactie wint.”  “De foto met de meeste ‘likes’ wint.”  Of je stelt een vraag, gekoppeld aan een schiftingsvraag.  “Wat is de naam van dit restaurant? Hoeveel mensen zullen deze vraag juist beantwoorden?”    

Het is belangrijk dat de winnaar zo objectief mogelijk wordt gekozen.  Je kan ook werken met een jury.

Om aan de informatieplicht te voldoen die opgenomen is in de wet op de consumentenbescherming en voor je eigen gemoedsrust, maak je best ook een duidelijk wedstrijdreglement op. In dit reglement vermeld je van wie de actie uitgaat en wie er mag deelnemen. Je geeft informatie over het wedstrijdmechanisme (de spelregels, de duurtijd, ...) en over de prijzen.

Ten slotte - en dit spreekt waarschijnlijk voor zich - is het verboden om  een financiële inzet van de deelnemers  te  vragen. Dit zou van je ludieke wedstrijd een verboden kansspel maken.

Het lijkt heel wat, maar laat het je niet weerhouden een actie te organiseren op sociale media.
Hou wel de bovenvermelde regels in het achterhoofd, zodat je wedstrijd een bron van amusement blijft en geen onaangename verrassing.